fitrah wanita



Wanita adalah pelengkap hidup bagi kaum adam. Sememangnya fitrah kejadian wanita adalah sebagai penenang hati dan penyejuk mata bagi mereka. Allah swt telah berfirman dalam kalamNya yang bermaksud “Dan di antara kekuasaan Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir” (Ar-Rum: 21)
Wanita perlukan bimbingan dari kaum lelaki kerana akalnya yang tipis bermaksud mudah berbuat sesuatu dengan kata hati iaitu mengikut perasaan. Iman wanita juga adakalanya menurun disebabkan ada waktu-waktu yang ibadahnya kurang.
Oleh itu kaum lelaki perlu mendidik mereka dengan penuh hikmah iaitu dengan nasihat yang baik, beri mereka kasih sayang dan jagan sekali-kali memukul mereka dengan kejam. Kaum lelaki juga tidak boleh terlalu memanjakan wanita dengan harta dan pujian atas kelebihannya kerana ia tidak akan kekal malah akan musnah ditelan masa.




Terima Kasih kerana sudi membaca entry ni.Like kalau suka!

Tiada ulasan:

SEGALA YANG TERTULIS ADALAH HAK MILIK PENUH PENULIS.DONT YOU DARE TO COPY IT !