Buat Kaum Hawa.



GEJALA FIZIKAL..


*    Kembung perut : sebelum dan ketika haid, anda mengalami ketidakselesaan akibat kembung perut. Perubahan fizikal yang ketara ialah perut sedikit buncit sebelum kedatangan haid.

*    Kekejangan perut : hari pertama atau sehari menjelang kedatangan haid, ramai wanita mengalami kekejangan perut.

*    Sakit kepala : rasa pening

*    Lesu : tidak bermaya dan malas melakukan aktiviti yang biasa dilakukan sebelum ini.

*    Sakit sendi dan ototo : lenguh badan, terutama di bahagian sendi dan otot.

*    Gangguan tidur : tidak nyenyak tidur

*    Selera makan bertambah : keinginan mengambil makanan dalam jumlah banyak

*    Mengidam sesuatu : tiba-tiba teringin nak makan sesuatu, contohnya coklat, aiskirim atau makanan yang tidak pernah dipedulikan sebelum ini.

*    Bengkak pada tangan dan kaki.


GEJALA EMOSI

*    Mudah marah : melenting dan marah-marah biarpun perkara remeh.

*    Perubahan mood : sukar mengawal emosi, sensitive, mudah tersentuh walaupun menonton cerita sedih ditelevisyen.

*    Dilanda risau atau terterkan : rasa risau tanpa sebab.

*    Dihantui rasa bersalah atau merasakan diri tidak berguna.

*    Perasaan di luar kawalan : jika anda seorang yang sabar, gangguan PMS ( Premenstrual syndrome ) atau PMDD boleh menyebabkan perubahan sikap.

*    Minat untuk melakukan aktiviti berkurangan dan kurang daya tumpuan.



Dah faham sindrom ni???? Haaa nampak dah sape-sape kat tepi-tepi kamu tu ada gejala macam ni???~~~hahahah…okie..tak banyak sebab kenapa perempuan agak emosi semasa PMS. Satu je sebabnya, iaitu Perubahan Hormon ketika kitaran haid…so,hati yang fragile sangat masa uzur tu, disebabkan hormone..xde sebab lain…


Terima Kasih kerana sudi membaca entry ni.Like kalau suka!

3 ulasan:

farhana redzuan berkata...

cantik blog ko...ape2 pun,weldone...

lovely lace berkata...

testing

lovely lace berkata...

thanks...

SEGALA YANG TERTULIS ADALAH HAK MILIK PENUH PENULIS.DONT YOU DARE TO COPY IT !